Vestibulær Rehabilitering

Vestibulær rehabilitering er en form for terapi som har som mål å forbedre primære og sekundære symptomer forårsaket av vestibulære sykdommer.

Vestibulær systemet består av et perifert vestibulært system på hvert side (del av vårt indre øre) og vestibulær nerven til hjernestammen. Det signaliserer informasjon om bevegelse og tyngdekraft til sentralnervesystemet hvor informasjonen er sendt videre til områder av hjernen og hjernestammen for å hjelpe oss med å vite hvor vi er i forhold til omgivelsene og hvor omgivelsene er i forhold til oss. Du kan få problemer med vestibulær systemet eller med systemer som har med å sende og behandle denne informasjonen i sentralnervesystemet.

Vestibulær systemet jobber sammen med det proprioceptive systemet (hovedsaklig informasjon fra receptor i muskler, ledd og sener) og det visuelle systemet for å hjelpe oss med å orientere oss og besvare to spørsmål:

1. Hvor er omgivelsene i forhold til meg
  2. Hvor er jeg i forhold til omgivelsene.

Dersom det er en ubalanse i i informasjonen fra disse tre symptom kan man få en rekke symptomer som:

• Vertigo
  • Svimmelhet
  • Dårlig balanse
  • Forandringer i holdning
  • Visuelle symptomer
  • Nakkesmerte
  • Hodepine
  • Kognitive forstyrrelser (for eksempel dårlig konsentrasjon eller hukommelse)

Det er mange årsaker til vestibulær dysfunksjon og de mange symptomene dette kan føre til. En grundig sykehistorie og undersøkelse vil bli utført for å forsøke å fastsette årsaken til symptomene dine.

Vestibulær rehabilitering har visst seg effektiv i å behandle lidelser som:

• Menieres sykdom
  • Krystallsyken (BPPV)
  • Ensidig vestibulært tap
  • Persisterende postural-perseptuell svimmelhet (PPPD).

Vestibulær rehabilitering kan også være nyttig som del av nakkesleng rehabilitering, sammen med andre behandlingsmåter, eller i behandling av migrener (vestibulær migrene).

Vanligvis blir en kombinasjon av behandlingsmetoder utført i klinikken kombinert med et rehabiliterings program som kan utføres hjemme.

Ring oss idag på 940 34 121 for å se om vi kan hjelpe deg. Alternativt kan du bestille den første timen din med kiropraktor Øystein Kåsa her: Bestill time

Referanser

Hansson EE, Persson L, Malmström EM. Influence of vestibular rehabilitation on neck pain and cervical range of motion among patients with whiplash-associated disorder: a randomized controlled trial. J Rehabil Med. 2013 Sep;45(9):906-10.

Helminski, J.O., et al., Effectiveness of Particle Repositioning Maneuvers in the Treatment of Benign Paroxysmal Positional Vertigo: A Systematic Review. Physical Therapy, 2010. 90(5): p. 663-678.

Hilton, M.P. and D.K. Pinder, The Epley (canalith repositioning) manoeuvre for benign paroxysmal positional vertigo. Cochrane Database Syst Rev, 2014(12): p. CD003162.

McDonnell, M.N. and S.L. Hillier, Vestibular rehabilitation for unilateral peripheral vestibular dysfunction. Cochrane Database Syst Rev, 2015. 1: p. CD005397.

Popkirov, S. et al, Persistent postural-perceptual dizziness (PPPD): a common, characteristic and treatable cause of chronic dizziness. Practical Neurology, 2018. 18(3-4)

Treleaven J. Dizziness, unsteadiness, visual disturbances, and postural control: implications for the transition to chronic symptoms after a whiplash trauma. Spine (Phila Pa 1976). 2011 Dec 1;36(25 Suppl):S211-7.

Treleaven J. Sensorimotor disturbances in neck disorders affecting postural stability, head and eye movement control–Part 2: case studies. Man Ther. 2008 Jun;13(3):266-75.

Treleaven J. Sensorimotor disturbances in neck disorders affecting postural stability, head and eye movement control. Man Ther. 2008 Feb;13(1):2-11.