Svimmelhet og Ubalanse

Svimmelhet beskriver en rekke forskjellige symptomer som kan representere mange ulike underliggende årsaker. Noen ganger brukes vertigo om en type svimmelhet mens svimmelhet er et bredere begrep.

Vertigo (også kalt ekte svimmelhet) blir brukt om falsk følelse av bevegelse eller at man spinner, lener eller svaier.

Svimmelhet kan bli brukt for å beskrive mange subjektive følelser fra fornemmelse av ubalanse, en ubestemt fornemmelse av å være syk, en følelse av å besvime når man reiser seg, midlertidig uklarhet i syn og så videre.

Vertigo i seg selv er ikke en diagnose, det beskriver bare et symptom. Det er mange årsaker til vertigo eller ekte svimmelhet. Vanligvis er det relatert til en ubalanse i det vestibule systemet i det indre øret, men det kan også komme fra problemer i visuelle systemet og problemer i informasjonen fra ledd, muskler osv. Vertigo kan være en veldig skremmende opplevelse for mange og føre til svært nedsatt funksjon. Heldigvis kan det ofte behandles effektivt dersom det er diagnostisert riktig og du får tilsvarende korrekt behandling.

Noen vanlige årsaker til svimmelhet er:

• Krystallsyken (BPPV), hvor små krystaller av kalsium setter seg i semisirkulære kanalene i det indre øret.
  • Labyrintitt, en betennelse av nervene fra det indre øret til hjernestammen.
  • Menieres sykdom, en kronisk sykdom av det indre øret som kan være autoimmune.
  • Mal de Debarquement syndrome (MdDS), skjer ofte etter reise på båt, fly el.
  • Migrene, mange som har migrene har vertigo sammen med hodepinen, noen ganger bare svimmelhet.

Det er veldig vanlig at kronisk svimmelhet følges av emosjonell ubalanse og angsttilstander. I mange tilfeller vil den bevisste eller ubevisste frykten for å falle til slutt øke stress responsen i de mest robuste individer.

Hos Vest Telemark Kiropraktorklinikk vil kiropraktor Øystein Kåsa gjøre un grundig undersøkelse for å finne årsaken til symptomene dine. Avhengig av diagnosen, kan manipulasjonsbehandling være en del av behandlingen, men mer vanlig er det at det blir lagt vekt på å gjenopprette funksjon av det indre øret, proprioseptisk informasjon fra kroppen og det visuelle systemene. Ikke minst er det viktig at disse systemene fungerer optimalt sammen. Behandlingen tilpasses hver enkelt sin situasjon og vil alltid være ulik i hvert tilfelle.

Ring oss idag på 940 34 121 for å se om vi kan hjelpe deg. Alternativt kan du bestille den første timen din med kiropraktor Øystein Kåsa her: Bestill time