Isjias

Isjias beskriver vanligvis smerte ned i beinet som stammer fra irritasjon av isjias nerven. Det kan være en del av tilstanden helsepersonell kaller lumbal radikulopati.

Isjias nerven er den største nerven i kroppen. Den starter som fem «nerverøtter» i korsryggen. På utsiden av ryggsøylen former disse nerverøttene isjiasnerven som går dypt i og under muskulaturen i hofte, sete og ned baksiden av låret før den deler seg igjen til mindre nerver back kneet og i foten.

Isjias er nervesmerte forårsaket av irritasjon eller trykk på isjias nerven. Det bør legges til at smerte ned beinet kan komme fra en rekke andre årsaker.

Isjias nervene bærer all slags signaler fra hjernen til beina, og fra beina til hjernen.

Noen av disse signalene kontrollerer muskulatur (motor nerver). Noen sanser bevegelse av ledd (proprioseptive nerver). Noen sanser smerte eller temperatur forandringer (nociceptorer). Sudomotor nerver, kontrollerer svettekjertler.

Når vi får isjias er det sannsynligvis fordi noe irriterer den sensoriske delen av nerven.

Denne irritasjonen av nerven kan føles som smerte, prikking, nummenhet og av og til som insekter som beveger seg på beinet.

Dersom den sensoriske delen av nerven er påvirket kan den motoriske delen også være påvirket. Dersom dette er tilfellet vil dette vise seg som svakhet i visse muskler, avhengig av hvilket nivå av nerven som er påvirket.

Skader til mellomhvirvelskivene/skiveutglidning/prolaps er ikke den eneste årsaken til isjias. Det er mange andre årsaker, noen vanlige årsaker er:

• Iliosakralledd smerte: Bekkensmerte kan produsere utstråling som er lik det man får fra isjias symptomer. Disse stråler vanligvis ikke under kneet.
  • Fasettledd smerte fra lumbal regionen av ryggen: Disse er de små leddene i ryggen. Disse stopper også vanligvis over kneet.
  • Stenose: Innsnevring av spinal kanalen eller området der neven går ut av ryggen kan skje med slitasjegikt og andre degenerative tilstander i ryggen. Dett er mer vanlig i den eldre delen av befolkningen.
  • Spondylolistese: Dette er en vanlig tilstand hvor en ryggvirvel har glidd forover i forhold på grunn av en stressfraktur eller brudd som kan ha skjedd i barndommen. De fleste som har dette vet ike at de har det. Noen ganger kan det gi isjias plager. Dette kan kiropraktoren lett diagnose med en røntgen om det er mistanke om dette.
  • “Muskelknuter”: Tradisjonelt er stramme, sensitive bånd av muskulutar kalt triggerpunkter. Noen muskler vil produsere smerte ned beinet likt det man får av isjias irritasjon. Noen muskler som gir disse symptomene er gluteus maximus, gluteus minimus og piriformis musklene.
  • “Piriformis Syndrom”: Mange ganger er isjiasnerven klemt under piriformis muskelen dypt i hoften og gir beinsmerter.
  • Systemiske sykdommer: diabetes, skjoldbrusk problemer, alkoholisme, underernæring, kreft, infeksjoner.

Dersom du har noen av symptomene i denne listen tilbyr Vest Telemark Kiropraktorklinikk en grundig undersøkelse og kan henvise videre til bildediagnostikk eller spesialist ved behov.

Ring oss idag på 940 34 121 for å se om vi kan hjelpe deg med ryggsmerten. Alternativt kan du bestille den første timen din med kiropraktor Øystein Kåsa her: Bestill time