Ryggsmerte

De fleste vil oppleve ryggsmerte iløpet av livet. Smerten er kanskje der noen dager for så å forsvinne. Over tid blir kanskje ryggsmerten verre og verre og varer lengre og lengre til den konstant begrenser arbeid og fritidsaktiviteter.

Ofte hører vi at «det er bare alderen», men i de fleste tilfeller får mennesker av alle aldre hjelp med ryggsmerte hos en kiropraktor. Noen ganger har pasienter fått høre at det er gikt, osteoporose eller muskel spasme i ryggen. Generelt har røntgen eller tester for beintetthet lite diagnostisk verdi når det gjelder å finne årsaken til ryggsmerten din.

Slitasjegikt i ryggen betyr ikke alltid at du trenger å ha vondt i ryggen eller at dette ikke kan behandles. Osteoporose er vanligvis smertefritt med unntak av om du har et brudd. Har du osteoporose kan du fortsatt få forsiktig behandling av leddene dersom kiropraktoren tar de nødvendige forhåndsreglene før behandling.

Hos Vest Telemark Kiropraktorklinikk er det ikke bare rygg justeringer vi bruker for ryggsmerte. Vi bruker også bløtvevsteknikker og rehabilitering  som en del av behandlingen av rygg, og vi behandler mange muskulære plager i tillegg til ryggskader.

Det er en mengde tester og undersøkelser kiropraktoren kan gjøre for å komme frem til riktig diagnose. Når vi vet hva diagnosen er og hva som er underliggende årsak til smerten tilsikter vi å gjøre en helhetlig tilnærming av behandling.

Følgende kan være smerteårsak i ryggen:

• Bekkenledd
  • Fasettledd i ryggen
  • Mellomhvirvelskiver (“skiveutglidning/prolaps”)
  • Nerveirritasjon
  • Ryggmuskler

tidlig fase av behandlingen er det fokus på å fjerne smerten og korrigere årsaken til smerten. Senere i behandlingen blir det viktigere å styrke vevet og korrigere de underliggende årsakene.

Noen årsaker til ryggsmerte kan være:

• Stillesitting
  • Inaktivitet
  • Unormal belastning / dårlig løfteteknikk / overbelastning
  • Dårlig kontroll av kjernemuskulatur
  • Nedsatt bevegelse i underekstremitet
  • Nedsatt bevegelse i midtryggen
  • Traume (nakkesleng kan ofte påvirke midtryggen eller korsrygen)
  • Dårlig holdning.

Hos Vest Telemark Kiropraktorklinikk har vi stor yrkesstolthet og tar rollen som primærkontakt og ekspert diagnostikere og behandlere av både akutt og kronisk ryggsmerte.

Ring oss idag på 940 34 121 for å se om vi kan hjelpe deg med ryggsmerten. Alternativt kan du bestille den første timen din med kiropraktor Øystein Kåsa her: Bestill time